• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Årsbesked

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
...men jag tänker att de bolag som har lämnat in uppgifter finns redovisade på Deklarationen och övriga som inte finns med, får jag väll jaga med blåslampa och därefter själv inkludera i deklarationen... Det får man väll göra?!
Jag har stenkoll på vilka borgenärerna är. Dock har jag, som Du även gör gällande, ingen som helst koll på hur mina inbetalningar fördelas avseende upplupna räntor och kapitalbelopp, men mest troligt att avräkning enkom sker på just räntan... :(
Japp, jag har jagat de som inte lämnat in, oftast de lite mindre långivarna. En del som exempelvis Svea, Intrum och några till kan man logga in på och kolla hur de aktuella skulderna ser ut. Man kan också börja notera varje månad hur kapitalskulderna ser ut i ett Excelark när det finns inloggning på KFM. Innan denna kom till så beställde jag ett skuldbesked från KFM varannan månad via mejl som de skickade via vanlig post. Detta inkluderar dock bara de skulder som begärts verkställda.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 273
Mottagna reaktioner
1 104
Poäng
897
Allt som man har betalat i ränta får man 30 % tillbaka i skatt?
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 276
Poäng
997
Allt som man har betalat i ränta får man 30 % tillbaka i skatt?

För det första så måste ränteutgifterna vara minst 1000 kronor per år för att det ska vara avdragsgillt. För det andra så gäller endast procentsatsen 30 % på ränteutgifterna upp till 100 000 kronor per år. På de ränteavgifter som överstiger 100 000 kronor gäller procentsatsen 21 % istället för tidigare 30 %.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 273
Mottagna reaktioner
1 104
Poäng
897
Så om jag har betalat t.ex 20 000-40 000 i ränta så kan man inte ens räkna med 21% där?
 

brittportmonä

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
14 Juni 2018
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Jag hjälpte min sambo med avbetalningar på gamla skulder.
När vi förhandlade ner skulder så gjordes avskrivningarna generellt på kapitalskulden och inte på räntan.(Enligt handläggarna, förmånligare för oss)
Ska bli intressant och se hur inrapporteringen ser ut till skatteverket. Om det kommer saknas:-
Hur kan vi redovisa/bevisa vad som är ränta/kapital? då förhandlingarna gjorts via telefon.
Jag har skrivit ner ursprungligt kapital /ränta och vad vi betalat i engångsumma.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp